10 клас Фізика Урок 2

Тема. Теорія та експеримент, роль фундаментальних фізичних теорій. Фізичні моделі. Одиниці фізичних величин, Міжнародна система одиниць СІ. Прямі та непрямі вимірювання та похибки (невизначеності) вимірювань.

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.

Тестування:

1. Яких вчених відніс до фізиків Стародавньої Греції?
      А) Архімед; Б) Ньютон; В) Галілео Галілей.
2. Хто першим висунув ідею атомарної будови матерії?
        А) Архімед; Б) Ньютон; В) Демокріт.
3. Хто із фізиків сформулював основні закони механіки, які визначили розвиток фізики на 300 років наперед.
        А) Архімед; Б) Ньютон; В) Галілео Галілей.
4. Хто із фізиків відкрив принцип відносності в механіці?
         А) Архімед; Б) Ньютон; В) Галілео Галілей.
5. Хто із фізиків створив теплову машину, яка була встановлена на пивоварному заводі в Лондоні й виконувала роботу 24 коней?
       А) Архімед; Б) Ватт; В) Саді Карно.
6. Хто із фізиків створив теорію електромагнітного поля, яка стала теоретичною основою для сучасної електротехніки та радіозв’язку?
              А) Кулон; Б) Ампер; В) Максвел.
7. Хто із фізиків установив планетарну модель атома?
              А) Демокріт; Б) Резерфорд; В) Ейнштейн.
8. У якому столітті працював Альберт Ейнштейн?
                  А) XVIII; Б) XIX; В) XX.
9. Хто із українських фізиків відкрив «Х-проміння», за яке В. Рентген був удостоєний Нобелівської премії?
                А) Яцків; Б) Пулюй; В) Бар’яхтар.
10. Хто був одним із перших українських середньовічних філософів?
                  А) Котермак; Б) Пулюй; В) Бар’яхтар.
11. Хто із українських фізиків є видатним фахівцем із теорії міцності?
                 А) Котермак; Б) Пулюй; В) Тимошенко.
12. Хто із українських фізиків та астрономів був керівником Полтавської гравіметричної обсерваторії?
                   А) Яцків; Б) Аксентьєва; В) Бар’яхтар.
13. Хто є всесвітньо відомим ученим у галузі електрозварювання?
                А) Котермак; Б) Патон; В) Тимошенко.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Кожен із вас щоденно досліджує навколишній світ і одержує нові знання.
· Як отримують нові знання вчені?
· Як проводять наукові дослідження вчені?
· Із чого починається дослідницька робота вчених?

Презентація
1. Фізичне дослідження та його методи
Спостереження – це сприйняття природи з метою одержання первинних даних для подальшого аналізу.
Фізичне дослідження – це цілеспрямоване вивчення явищ і властивостей природи засобами фізики.
Методи фізичних досліджень:
1) Експериментальний метод. Експеримент – дослідження фізичного явища в умовах, які перебувають під контролем ученого.
2) Теоретичний метод. Аналіз отриманих у результаті експериментів даних, формулювання законів природи, пояснення певних явищ і властивостей на основі цих законів, передбачення й теоретичне обґрунтування нових явищ і властивостей.
Фізична модель – це уявний ідеалізований об’єкт, що має головні риси реального і дозволяє спростити аналіз явищ.
2. Вимірювання фізичних величин
Проблемне питання
• Які кількісні характеристики ми використовуємо описуючи рух автомобіля?
(швидкість, прискорення, час руху, сила тяги, потужність)

Фізична величина – це кількісна міра певної властивості тіла, певного фізичного процесу або явища.
Виміряти фізичну величину – значить порівняти її з однорідною величиною, яку приймають за одиницю.
Види вимірювань:
Прямі – величину порівнюють із її одиницею (метром, секундою, кілограмом, ампером) за допомогою вимірювального приладу.
Непрямі – величину обчислюють за результатами прямих вимірювань інших величин, пов’язаних із вимірюваною величиною певною функціональною залежністю .
3. Міжнародна система одиниць СІ

У науці використовують одиниці фізичних величин, визначені Міжнародною системою одиниць СІ.

Кратні одиниці є більшими за основні одиниці в 10, 100, 1000 і більше разів.
Частинні одиниці є меншими за основні одиниці в 10, 100, 1000 і більше разів.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Задача 1. У завданні з фізики потрібно було визначити середню ширину тіла  через його висоту  і довжину . Учні класу отримали різні результати:

1. ; 2. ; 3. ; 4. . Які з цих виразів однозначно неправильні?

Задача 2. Провівши вимірювання довжини і діаметра провідника з врахуванням абсолютної похибки отримали результат:  м;   мм. Яке з цих вимірювань більш точне?

Задача 3. . Обчисліть абсолютну похибку наближення.

Задача 4. Визначити площу кімнати довжиною м, шириною м, з врахуванням похибки.


Підсумок уроку
Домашнє завдання. Опрацювати §2 , Вправа 2 (1,2)