7 клас Фізика Урок 43

 Тема. Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.

Отже, ми продовжуємо вивчати тему “ Взаємодія тіл ”.

  1. Що є мірою взаємодії тіл? 
  2. Як позначають силу в фізиці і в яких одиницях вона вимірюється? 
  3. Які види сил ви знаєте? 
  4. Від чого залежить результат дії сили? 
  5. Що є результатом дії сили? 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Чому ми провалюємося в пухкий сніг у чоботах і не провалюємося, коли стоїмо на лижах, адже на лижах чи без лиж людина діє на сніг з силою, що дорівнює її вазі?
  • Чому до людини, яка провалилася під лід треба підповзати, а не йти пішки?
На всі ці та й інші питання ми одержимо в ході сьогоднішнього уроку.
Дослід 1. Візьміть, будь ласка, у руки олівець і натисніть його основою на палець. Відчули дію? А тепер оберніть олівець, і загостреним грифелем з такою самою силою і у тому ж самому напрямі , натисніть знову ж таки на палець.
Ви відчули різницю у дії сили? Але ж сила однакова, напрям той самий і прикладали Ви до пальця. У чому причина спостережуваного явища? (У основи олівця й у кінчика грифеля різна площа поверхні). Отже, результат дії сили залежить від площі тієї поверхні, перпендикулярно до якої вона діє. Щоб охарактеризувати залежність результату дії сили від площі поверхні, на яку ця сила діє, використовують поняття тиску. І темою сьогоднішнього уроку є «Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску»





V. Закріплення вивченого матеріалу.
Вправа 1. Як зміниться тиск якщо,
1. сила тиску збільшилась в 3 рази?
2. площа збільшилась в 2,5 рази?
3. сила тиску зменшилась в 5 разів?
4. площа зменшилась в 4 рази?

Вправа 2. «Мозковий штурм»
1. Цеглину перевернули з широкої грані на вузьку. Чи змінився тиск цеглини на грунт? (Так. Збільшився)
2. Цеглину перевернули з широкої грані на вузьку. Чи змінилася сила тиску цеглини на грунт?(Ні)
3. Ви збираєтесь в похід. Який рюкзак ви оберете: з вузькими чи широкими лямками? (З широкими)
4. Чому рейки залізничного полотна не кладуть прямо на насип, а під них підкладають шпали? (Для зменшення тиску на грунт)
5. Дано три однакові цеглини. Як їх розмістити, щоб тиск, який створюється ними на поверхню підлоги був найбільший? (Другий випадок)
6. Як людина, що стоїть на підлозі, може дуже швидко подвоїти тиск на підлогу, не навантажуючи себе ніякими додатковими вантажами? (Підняти одну ногу)
7. Коли людина чинить більший тиск на підлогу: коли стоїть чи коли біжить?(Коли біжить)

Вправа 3. Перетворіть
1. 7 кПа в паскалі;
2. 12,5 гПа в паскалі;
3. 32 500 Па в кілопаскалі;
4. 1 300 000 Па в мегапаскалі .

Дослід. Обчислення тиску, який створює семикласниця, коли стоїть на підлозі на двох ногах і коли стоїть на пальчиках. Порівняння цих тисків.


Підсумок уроку
«Мікрофон»
· Сьогодні я засвоїв…
· Тепер я вмію…
· Тепер я знаю…
· В мене виникли труднощі у …
· Мені сподобалося …

Домашнє завдання. Опрацювати §22, вправа 22(завдання 5)