7 клас Фізика Урок 45

Тема. Атмосферний тиск. Вимірювання атмосферного тиску. Барометри

“ Ми живемо на дні повітряного океану…” 
Е. Торрічеллі
І. Організаційний момент. 
Вправа «Логікон»
Знайди слово з 4 букв, що є закінченням даних слів та одиницею вимірювання фізичної величини: Пери… Діа… Мано… Ампер… Баро…

ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Сформулюйте закон Паскаля.
2. Що називається гідростатичним тиском?
3. Як розрахувати тиск рідини на дно і стінки посудини?
4. Від чого залежить гідростатичний тиск?
5. Чому водолази на великих глибинах користуються скафандрами, що виготовлені з кращих сортів сталі?
6. На якому поверсі будинку вода з кранів витікає під більшим тиском: нижньому чи верхньому?
7. Чому стінки внутрішніх органів глибоководних риб, швидко витягнутих на поверхню, виявляються розірваними?

III. Мотивація навчальної діяльності
«Чарівна скринька»
Учитель виносить чарівну скриньку і пропонує учням відгадати, що знаходиться в ній.
Після першої підказки-інформації на обмірковування відводиться до 30 с. Якщо правильної відповіді немає, то вчитель озвучує другу підказку-інформацію тощо.
Підказка 1. Одним із його складових є циліндр.
Підказка 2. На циліндрі є позначки в одиницях об’єму.
Підказка 3. Він має поршень.
Підказка 4. У нижній частині циліндра кріпиться металева голка з отвором.
Підказка 5. Застосовується в медицині.

· Хто може пояснити, чому рідина підіймається за поршнем у циліндр шприца? Хто її туди штовхає?

За часів Галілея один майстер побудував для садів герцога Тосканського у Флоренції всмоктувальний насос, поршень якого мав піднімати воду на висоту, більшу за 18 італійських ліктів (більшу, ніж 10 м). Але, як не намагалися підняти цим насосом воду, нічого не виходило. На 10 м вода за поршнем ще піднімалася, а далі поршень відходив від води, й утворювалася порожнеча. Коли до Галілея звернулися з проханням пояснити причини невдачі, він відповів, що природа не любить порожнечі, але до певної межі. Втім, зайнятися вивченням цієї проблеми Галілею не судилося. Після смерті видатного ученого дослідженнями у цій галузі зайнявся Еванжеліста Торрічеллі (1608–1647), італійський фізик і математик.

Чому не можна було підняти воду на висоту більшу ніж 10 м?

На ці та інші запитання ви зможете дати відповіді на сьогоднішньому уроці.

IV. Вивчення нового матеріалу.
Дослід 1.
Нальємо в склянку води, накриємо аркушем паперу і швидко перевертаємо на долоні. Заберемо руку – вода зі склянки не виливається. Це атмосферне повітря тисне на аркуш.

Дослід 2.
Візьмемо дві скляні трубки й опускаємо до склянки з водою. Закриємо верхні отвори пальцями і піднімемо трубки. Вода не виливається, доки ми не відкриємо один з верхніх отворів. Це тисне повітря на воду.


V. Закріплення вивченого матеріалу.
Задача 1. Виразити в кілопаскалях атмосферний тиск 800 мм рт.ст; 500 мм рт. ст; 530 мм рт. ст.
800 мм рт.ст*133,3 = 106640 Па = 107 кПа 
500 мм рт. ст.* 133,3 = 66650 Па = 67 кПа 
530 мм рт. ст.* 133,3 = 70649 Па = 71 кПа 

Задача 2. Якою є відносна висота гори, якщо на її вершині атмосферний тиск дорівнює 250 мм.рт.ст., а біля підніжжя - 760 мм.рт.ст.? 
Розв’язання. 
1) Обчислюємо різницю тисків біля підніжжя та на вершині: 
760 – 250 = 510 (мм.рт.ст.). 
2) Знаючи, що на кожні 100 м підйому вгору тиск знижується приблизно на 10 мм рт.ст., складаємо пропорцію: 
100 м - 10 мм. рт.ст. 
X м. - 510 мм. рт. ст. 
X = 100 * 510 : 10 = 5100 (м.)

Підсумок уроку
Домашнє завдання. Опрацювати §25, вправа 25 (задачі 4, 7)