8 клас Фізика Урок 1

Тема. Рух молекул і тепловий стан тіла. Температура та її вимірювання


І. Організаційний етап.

Галочка-зеленая.jpgПроведення інструктажу. Правила безпеки в кабінеті фізики.

скачанные файлы.jpgОзнайомлення з навчальним матеріалом 8 класу.

завантаження.jpgПідписуємо робочі зошити (клітинка, 60 аркушів).


ІІ. Актуалізація опорних знань. 
Вправа «Мозковий штурм»
Спробуйте пригадати все, що ви пов’язуєте зі словом «тепло».

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сучасна людина живе в оточенні корисних і розумних речей, і часом не уявляє, скільки цікавого могли б розповісти про себе деякі предмети, яким довгим і важким був їхній шлях розвитку. Наприклад, знайомий всім термометр. Він здається нам одвічним супутником людини, а насправді переступив поріг нашого дому не так вже давно.

У давні часи про температуру тіла людини судили по безпосередньому відчутті: гаряче, тепле, холодне. Така система існувала досить довго – до тих пір, поки одного разу Галілео-Галілей, відомий всім нам як великий вчений-астроном, не винайшов термоскоп. Дана конструкція дозволила Галілею судити про ступінь нагрітості тіла або про температуру.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Тепловий стан

Хто скаже, сьогодні тепло чи холодно на вулиці? Різні відповіді, різні міркування. Для одних – це тепло, для інших – ні. Говорячи про це, ми спираємося лише на свої відчуття. І вже звичними для нас стали слова "холодно”, "тепло”, "гаряче”. 

Температура– міра нагрітості тіла, фізична величина, яка визначає тепловий стан тіла: чим вона вища, тим більший ступінь «нагрітості» тіла.

Теплообмін– процес передавання тепла від більшл нагрітого до менш нагрітого тіла.

Давайте разом сформулюємо певні закони, за якими відбуваються теплові процеси:
а) більш нагріте тіло завжди віддає тепло менш нагрітому;
б) температури тіл, які контактують, з часом вирівнюються і стають однаковими.

У тіл з однаковою температурою теплообмін не відбувається – вони перебувають у стані теплової рівноваги.

Для вимірювання температури тіл використовують спеціально призначені вимірювальні прилади, що називаються термометрами.

В 1742 році шведський вчений А.Цельсій побудував температурну шкалу і виготовив термометр.
Реперними точками можуть бути температури плавлення льоду та кипіння води (00С і 1000С), які мають сталі значення за нормального атмосферного тиску.

За шкалою Кельвіна

 0 градусів відповідають абсолютному нулю, тобто повній відсутності руху молекул. Інша реперна точка – потрійна точка води. ЇЇ температура 273, 16 К вибрана так, щоб один Кельвін відповідав одному градусу за шкалою Цельсія.

Температура за шкалою Кельвіна називається абсолютною температурою. Вона позначається великою латинською літерою Т. Шкала Кельвіна використовується в фізиці. ЇЇ називають термодинамічною шкалою, оскільки вона найкраще визначена. Наприклад, потрійна точка води на відміну від температури замерзання, не залежить від тиску.

За шкалою Цельсія

 0оС відповідає температура замерзання води, 100оС – температура кипіння води (при тиску в 1 атмосферу). Здебільшого температура за шкалою Цельсія позначається маленькою латинською літерою t.

Нині за міжнародною системою (СІ) за основну одиницю температури визнано Кельвін (позначається К), який з температурою за шкалою Цельсія має зв’язок:  T = t + 273.

За шкалою Фаренгейта

Замерзання і кипіння води розділяють 180оF. Один градус за Фаренгейтом дорівнює 5/9Кельвіна або градуса Цельсія. Вода замерзає при 32оF, а кипить при 212оF.

Існували також інші системи вимірювання температури, які тепер вийшли з ужитку, такі як

·         шкала Ранкіна;

·         шкала Деліля;

·         шкала Ньютона;

·         шкала Реомюра;

·         шкала Ромера.

Тепловий рух — це хаотичний (безладний) рух атомів, молекул та інших мікрочастинок, з яких складається тіло, швидкість її яких залежить від його температури.

Таким чином, пов'язуючи швидкість руху атомів і молекул з температурою, ми можемо сказати, що цей рух визначає тепловий стан тіла, тобто хаотичний рух мікрочастинок тіла є тепловим рухом

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Підсумок уроку

Домашнє завдання. Опрацювати §1 , вправа 1(завдання 
1-3 усно, 4-5 письмово )