8 клас Фізика Урок 2

 Тема. Залежність розмірів фізичних тіл від температури

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
1. Чому не завжди можна оцінити температуру тіла на дотик?
2. У чому полягає стан теплової рівноваги?
3. Дайте означення температури тіла.
4. Наведіть приклади різних термометрів.
5. Опишіть принцип дії рідинного термометра.
6. Температуру якого тіла завжди показує термометр?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
· Чи однаково натягнуті дроти ліній електропередач взимку і влітку?
· Чому, прокладаючи нафтопроводи та газопроводи, у деяких місцях роблять петлі?
· Їдучи в поїзді, ви чуєте стукіт коліс. Це пов’язано з тим, що на стисках рейок залишаються проміжки. Для чого це роблять?
· Чому, якщо набрати повну пляшку холодної води та поставити її відкритою в тепле місце, то згодом частина води з пляшки виллється?
· Чому повітряна кулька, винесена з кімнати на мороз, зменшиться в об’ємі?

IV. Вивчення нового матеріалу.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Розв’язування яісних задач

1. Чому решітку газової плити, на яку ставлять посуд для приготування їжі звужують біля газових пальників?
(Тому, щоб урахувати розширення решітки під час горіння газу в пальнику).

2. Чи можна медичним термометром вимірювати температуру киплячої води, температуру води з льодом?
(Ні, тому що межі вимірювання температури медичним термометром становлять (34-42) °С).

3. На терезах зрівноважили відкриту колбу. Чи порушиться рівновага терезів, якщо колбу нагріти за допомогою будь-якого нагрівача?
(Порушиться, тому що частина повітря вийде з колби й маса його зменшиться).

4. Чому стоматологи не радять їсти дуже гарячу їжу?
5. Яка з наведених фізичних величин, що характеризують тіло, не залежить від температури (тиск газу в посудині; об'єм тіла; маса молекул; густина тіла; швидкість руху молекул)?
6. Поясніть, чому лопається склянка, коли в неї наливають окріп? Чому перед тим, як налити в склянку кип’яток, у неї ставлять металеву ложку?
7. У новорічних гірляндах використовують блимаючі лампи, які містять у собі біметалеву пластинку. Поясніть, чому блимає лампа.
8. Для спорудження печей використовують глиняний розчин, а не цементний. Поясніть чому.
9. Чи однакова густина холодної і нагрітої, майже до кипіння, води? Чому?
10. Що може статися з діжкою, ущерть наповненою водою і щільно закритою, якщо її залишити на морозі?
11. Якщо бляшану банку нагріти й щільно закрити корком, то, охолоджуючись, вона сплющується. Чому?
12. Чому посудини із соком, лимонадом, мінеральною водою та іншими рідинами наповнюють не вщерть?


Підсумок уроку
Домашнє завдання. Опрацювати §2 , вправа 2(завдання 1-6)