8 клас Фізика Урок 66

Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми «Електричний заряд. Електричне поле. Електричний струм».

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

IV. Узагальнення й систематизація знань.
1. Знайдіть в логічному ряду зайве слово.

Електрон

 

Протон

 

Йон

 

Нейтрон


Запитання до учнів
1) Яку будову має атом?
2) Із яких частинок складається атомне ядро?
3) Чому атом є електронейтральним? 

2. Як можна назвати одним словом зображені на рисунках позначення?
Запитання до учнів
1) Що називають електричний зарядом?
2) Яким символом позначають електричний заряд?
3) Яка його одиниця у СІ?
4) Які два роди зарядів існують?

3. Знайдіть зайве зображення (див. рисунки).
Запитання до учнів
1) Як взаємодіють тіла, заряджені однойменно?
2) Як взаємодіють тіла, заряджені зарядами різних знаків?
3) Що називають електричним полем?
4) Ім’я цього француза внесено до списку найвидатніших вчених Франції, який розміщений на першому поверсі Ейфелевої башти. Його ім’ям названо кратер на зворотному боці Місяця та одиницю електричного заряду. Про якого вченого йдеться? 

4. Сформулюйте закон Кулона. Прокоментуйте його математичний вираз.


5. Знайдіть у логічному ряду зайве зображення (див. рисунки).
Запитання до учнів
1) Що називають електричним струмом?
2) Які умови виникнення та існування електричного струму?
3) Який напрям має електричний струм в колі?

6. Розгляньте символи величин, які характеризують струм (див. рисунок).

Запитання до учнів
1) Назвіть три характеристики струму.
2) Що називають електричною напругою? Яка її одиниця в СІ? Яким приладом його вимірюють?
3) Що називають струмом? Яка його одиниця в СІ? Яким приладом його вимірюють?
4) Що називають електричним опором? Яка його одиниця в СІ?
5) Який закон пов’язує ці три характеристики? Сформулюйте його. Як він записується математично?

Учні працюють за варіантами, записують якомога більше формул, що демонструють зв’язок даної величини з іншими фізичними величинами: варіант 1 — напруга U, варіант 2 — сила струму I, варіант 3 — електричний опір R.

7. Знайдіть у логічному ряду зайве зображення (див. рисунки).

Запитання до учнів
1) У чому полягає теплова дія струму?
2) У чому полягає магнітна дія струму
3) У чому полягає хімічна дія струму?
4. Знайдіть у логічному ряду зайве зображення (див. рисунки).
Запитання до учнів
1) Яке призначення джерел струму?
2) Як процеси відбуваються в джерелах струму?
3) Назвіть види джерел струму.

8. Назвіть, яким елементам відповідають умовні позначення.

Запитання до учнів
1) Що називають електричним колом?
2) Назвіть основні елементи електричного кола.

9. Прокоментуйте електричну схему (див. рисунок).

Запитання до учнів за схемою 1
1) Із яких елементів складається електричне коло?
2) Як між собою з’єднані лампа й дзвінок (тип з’єднання); дзвінок і ключ?

Запитання до учнів за схемою 2
1) Із яких елементів складається електричне коло?
2) Як між собою з’єднані резистори та реостат?
3) Як зміняться покази амперметра і вольтметра, якщо повзунок реостата змістити униз?

10. Фізичне лото «Знайдіть пару».


1 Характерні ознаки кола з послідовно з’єднаними провідниками

 

A ... = R1 + R2

 

2 Характерні ознаки кола з паралельно з’єднаними провідниками

Б ... = І2 + І3

 

3 Провідники з’єднані послідовно.

Загальна напруга U = ...

 

В Провідники приєднані до пари вузлових точок, вимкнення одного з них практично не впливає на роботу решти

4 Провідники з’єднані послідовно.

Загальна сила струму І = ...

Г ... = 

5 Провідники з’єднані послідовно. Загальний опір R = ...

Д ... = І2 = І3

 

6 Провідники з’єднані паралельно.

Загальна напруга U = ...

 

Е Провідники вмикаються один за одним, вимкнення одного зі споживачів струму спричинить розмикання всього кола

7 Провідники з’єднані паралельно. Загальна сила струму І = ...

Є ...= U1 = U2

 

8 Провідники з’єднані паралельно. Загальний опір R = ...

Ж ... = U1 + U2


V. Удосконалення та систематизація вмінь і навичок.

1. Розв'яжіть задачу. У ході електролізу, що тривав 10 хв, на катоді виділилося 500 мг металу. Визначте, який це метал, якщо сила струму під час електролізу дорівнювала 2,5 А.

2. Два мідні дроти, однакові за діаметром, але різні за довжиною, приєднали до джерела струму так, як показано на рисунку. У якому дроті виділиться більша кількість теплоти? Відповідь поясніть.
3. Виконайте завдання, користуючись рисунками.
а) Визначте опір електроприладу.
б) За показами лічильника визначте енергію, використану приладом.

4. Дитячій електромобіль, рухаючись із незмінною швидкістю, за 30 с долає 60 м. Визначте силу тяги, яку розвиває двигун електромобіля, якщо він живиться від батареї акумуляторів, напруга на виході якої становить 12 В; середня сила струму в двигуні - 7 А; ККД двигуна - 60%.

Підсумок уроку

Домашнє завдання. 
1. Повторити §19-32 
2. Опрацювати схеми й таблиці під рубрикою «Підбиття підсумків розділу 2 «Електричні явища. Електричний струм»» (с. 218, 219).
3. Виконати завдання для самоперевірки до розділу 2 «Електричні явища. Електричний струм»: завдання № 1-5 — усно, завдання № 7, 8,13 — письмово.