9 клас Фізика Урок 64

Тема. Переміщення під час рівноприскореного прямолінійного руху. Рівняння координати

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
1. Який рух називають рівноприскореним прямолінійним?
2. Дайте означення прискорення.
3. Якою є одиниця прискорення в СІ?
4. Який вигляд має графік залежності ax(t) для рівноприскореного прямолінійного руху?
5. Запишіть рівняння залежності υx(t) для рівноприскореного прямолінійного руху. Який вигляд має графік цієї залежності?
6. Як рухається тіло, якщо напрямок його прискорення: а) збігається з напрямком швидкості руху?
б) протилежний напрямку швидкості руху? Як рухається тіло, якщо його прискорення дорівнює нулю?
7. Чи може тіло рухатися з великою швидкістю, але з малим прискоренням?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Ви, мабуть, бачили по телевізору: на дорозі сталася аварія, і фахівці вимірюють гальмівний шлях. Навіщо? Щоб визначити швидкість руху автомобіля на початку гальмування, а також прискорення в ході гальмування. Ці дані потім використовують для з’ясування причини аварії: чи то водій перевищив дозволену швидкість, чи то несправними були гальма, чи, може, з автомобілем усе гаразд і винен, наприклад, пішохід, який порушив правила дорожнього руху. Як, знаючи час гальмування й гальмівний шлях, визначити швидкість і прискорення руху тіла, ви довідаєтесь із сьогоднішнього уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу.


V. Закріплення вивченого матеріалу.
Задача 1. Після початку гальмування потяг пройшов до зупинки 225 м. Якою була швидкість руху потяга перед початком гальмування? Вважайте, що прискорення потяга є незмінним і дорівнює 0,5 м/с2.

Задача 2.

1. Уважно прочитайте умову задачі. З'ясуйте, яким є характер руху тіл, які параметри руху відомі.

Прямолінійною ділянкою дороги йде пішохід із незмінною швидкістю 2 м/с. Його наздоганяє мотоцикл, який збільшує швидкість, рухаючись із прискоренням 2 м/с2. Через який час мотоцикл обжене пішохода, якщо на момент початку відліку часу відстань між ними становила 300 м, а мотоцикл рухався зі швидкістю 22 м/с? Яку відстань подолає мотоцикл за цей час?

2. Запишіть коротку умову задачі. У разі  необхідності  переведіть значення фізичних величин в одиниці СІ.


3. Виконайте рисунок, на якому зазначте вісь координат, положення тіл, напрямки прискорень і швидкостей.

4. Запишіть рівняння координати в загальному вигляді; скориставшись рисунком, конкретизуйте це рівняння для кожного тіла.

5. Урахувавши, що в момент зустрічі (обгону) координати тіл однакові, отримайте квадратне рівняння.

6. Розв'яжіть отримане рівняння та знайдіть час зустрічі тіл.

7. Обчисліть координату тіл у момент зустрічі.

8. Знайдіть шукану величину та проаналізуйте результат.

9. Запишіть відповідь.



Мотоцикл був у точці з координатою х0 м = 0, а обігнав пішохода в точці з координатою хм = 320 м, отже, мотоцикл подолав відстань 320 м.
Пішохід за цей час подолав лише 20 м. Це реальний результат.

Підсумок уроку
Домашнє завдання. Опрацювати §29, вправа 29 (завдання 1-3 )